Wymiana polsko - niemiecka rok szkolny 2016/2017.

POBYT W POLSCE

Poniedziałek 19 września 2016 roku o 5.00 zaczęła się nasza przygoda z wymianą uczniowską. Wszyscy zaspani, ale podekscytowani. Jechaliśmy do naszego miejsca zakwaterowania w gminie Gościeradów 5 godzin. Po odłożeniu bagaży zjedliśmy śniadanie i około godziny 12 wyruszyliśmy do Lublina, aby odebrać naszych zagranicznych gości: Alina, Lea, Josie, Divya, Miriam, Maria, Finja, Tony, Calvin oraz pan Ulrich Marquard. Nieśmiałe przywitanie, obiad w pizzerii i spacer po rynku w Lublinie tak w sumie minął pierwszy dzień.

Następnego dnia pojechaliśmy razem do Sandomierza. Przełamane pierwsze lody i start zwiedzania. Najpierw zwiedzaliśmy podziemia sandomierskie potem zbrojownie i salę tortur, a następnie przepiękną Katedrę Sandomierską. Długi spacer po starówce sprawił, że wszyscy się bardziej zintegrowaliśmy. Po obiedzie ruszyliśmy do ruin zamku Krzyżtopór, wspaniałego obiektu i cuda architektury. I wreszcie upragniony przez wszystkich punkt programu… basen. Zabawa w wodzie, wspólne wygłupy tak wszystkich wymęczyły, że w drodze powrotnej wszyscy spali.

W środę zaplanowano dzień w naszej okolicy. Na początek przejażdżka traktorem po sąsiedztwie, a potem zbieranie świeżych malin na polu. Było mnóstwo zabawy i śmiechu. Przed obiadem odwiedziliśmy jeszcze gospodarstwo naszego sąsiada. Bawiliśmy się tam z małymi kotkami, kaczkami i innymi zwierzętami domowymi. Po zjedzeniu pysznego swojskiego obiadu mięliśmy czas wolny, aby na spokojnie porozmawiać i pospacerować przez długi czas. Następnie późnym popołudniem zorganizowane było ognisko. Przez chyba 3 godziny siedzieliśmy i opowiadaliśmy o Polsce, Niemczech i nie tylko. Tak minął nam dzień trzeci.

W czwartek rano wyjechaliśmy na wycieczkę do pięknego miasteczka Kazimierza Dolnego. Płynęliśmy promem po Wiśle podziwiając niezwykłe widoki. Ruiny zamku, stare domki itp. to wszystko stanowiło obraz jak z pocztówki. Następnie zjedliśmy obiad i ruszyliśmy na Górę Trzech Krzyży- postawionych na pamiątkę strasznej zarazy, która panowała w tym miasteczku bardzo dawno. Panorama Kazimierza zapierała dech w piersiach. Chwila dla siebie na rynku i wyjście na basen w Nałęczowie. Wspaniały i zadbany obiekt przypadł do gustu nam i Niemieckim uczniom. Wieczorem po powrocie było zwołane zebranie wycieczki na podsumowanie pierwszej części wymiany. Została odebrana bardzo pozytywnie przez obie strony. Potem pakowanie i koniec przedostatniego dnia.

Ostatniego dnia pojechaliśmy rano do Lublina, aby obejrzeć Katedrę w Lublinie i Wieżę Trynitarską. Niezwykłe ozdoby i bogactwo w różne eksponaty odjęły nam mowę. Ostatnią godzinę razem spędziliśmy na spacerze po Lublinie. Potem płacz przy rozstaniu i pociecha, że zobaczymy się za raptem 3 tygodnie. My wróciliśmy po bagaże i wróciliśmy do domu. : )

Julia Hernas

Rewizyta w Niemczech odbędzie się w dniach 16 - 21.10.2016.

Wymianę współfinansuje PNWM.

Wymiana we wspomnieniach: Ulrich Marquard cz. 1 i cz. 2, Jakub Wrona, Jakub Olszynka.