W mieście Ojca Mateusza – wycieczka do Sandomierza.

W dniach 21-23.05.2017 roku klasa 3b wraz z kilkoma uczniami z innych klas udała się na wycieczkę do Sandomierza. Pierwszym punktem naszej podróży był dwór w Nagłowicach. Poznaliśmy tam bliżej życie i twórczość polskiego poety – Mikołaja Reja, który pisał: „Niechaj narodowie wżdy postronni znają, iż Polacy nie gęsi, iż swój język mają”. Jego historia bardzo nas zaciekawiła, dlatego wszyscy z uwagą słuchaliśmy pani przewodnik. Kolejnym etapem było Muzeum Przypkowskich w Jędrzejowie. To jedna z największych i najcenniejszych w świecie kolekcji zegarów.  Dowiedzieliśmy się, że czas można nie tylko odmierzać znanym nam zegarem ściennym, słonecznym czy elektronicznym z telefonu. Ujrzeliśmy na własne oczy drogocenny zbiór narzędzi astronomicznych i klepsydr. Mogliśmy również poznać nazwy zodiakalne w języku łacińskim. A wieczorem? Chwila oddechu przed kolejnym wyczerpującym dniem. Następnego dnia po śniadaniu ruszyliśmy w drogę do Kazimierza Dolnego nad Wisłą – urokliwego miasteczka znanego ze swoich związków ze sztuką, o specyficznym klimacie i wielu urokliwych zakątkach. Zwiedziliśmy kolejno Górę Trzech Krzyży, Zamek, Basztę,na którą mieliśmy okazję wejść, Kościół Farny oraz Rynek, na którym znaleźliśmy chwilę na spacer i zakup pamiątek. Następnie wróciliśmy do Sandomierza gdzie również mieliśmy chwilę czasu na rynku. Po kolacji wszyscy udaliśmy się na rejs statkiem po Wiśle, podczas którego jeszcze raz podziwialiśmy panoramę Sandomierza. Po powrocie do ośrodka urządziliśmy wielkiego grilla. Wykończeni poszliśmy spać. W ostatnim dniu naszej wycieczki zwiedziliśmy perłę architektury renesansowej nazywaną „małym Wawelem” czyli Zamek w Baranowie Sandomierskim. Swoim kształtem, budową i zdobieniem przypomina ten krakowski, jednak zaskakuje zwiedzających, gdyż piękny dziedziniec położony jest na wysokości piętra, toteż wchodzi się na niego po schodach. Przewodnik oprowadził nas po jego pokojach i opowiedział jego historię. Następnie nasi wychowawcy przygotowali nam niespodziankę. Były to „Lekcje Dworskie Manier przy stole”. Poznaliśmy zasady Savoir-vivre poprawnego siedzenia, ułożenia sztućców, dekoracji i sprzątania stołu oraz dwa sposoby składania serwetek. Ta wiedza bardzo przydała nam się podczas późniejszego obiadu. Wszystkim bardzo podobały się zajęcia, a wiedza wpojona raz do głowy nigdy nie wyjdzie. Po obiedzie ruszyliśmy w kierunku domu. Około 19.00 przywitali nas stęsknieni rodzice. Wycieczkę uważamy za jak najbardziej udaną i żałujemy, że była to nasza ostatnia dłuższa wycieczka w ”karierze” gimnazjalistów.